Valpkurs - andra träffen!

Inkallning, sitt, sitt-kvar & loss

Andra kurstillfället
igår, med Roffe och hans klasskamrater. Det var jätteroligt! Vi är en mysig grupp. Som vanligt började vi med en liten promenad, där vi inu gick längs vägen på ett led med alla våra valpar. En efter en fick vi vända över på andra sidan så vi mötte de andra hundarna. Väldigt bra träning, Roffe promenerade på som aldrig förr, tittade ivrigt på de andra men vände lika ofta upp blicken på mig.

På planen gick vi sedan igenom och fick visa upp det vi tränat på sedan i söndags, alltså fyrklövern samt ordet "bra". Det handlar mycket om att skapa bra kontakt med hunden. 

Sen gick vi igenom lite teoretiskt inne om dels vår kursplanering samt inlärningens grunder. Pratade oxå om UBHK´s policy. Saker som är ganska självklara för de flesta, att man är snäll mot sin hund och att min inte får använda sig av ex elhalsband eller halsband med taggar vända inåt osv... å lite annat.

När det gäller inlärningen så pratade vi om associativ inlärning (minnesbilder), postiv och negativ förstärkning samt hundens motivation. Alla hundar har olika motivation, jakthundar har en, aporterande hundar en osv. Att vi skulle försöka hitta just vår hunds motivation och ev använda det i belöningsyfte och i arbetet med kontakten och relationen.

Efter teorin och lite fika i magen så gick vi ut med hundarna på planen igen, naturligtvis nyrastade och vattnade :-). Där gick ledarna igenom inkallningen, och sen fick vi dela upp oss så vi va 3 i varje grupp. Alltså 3 förare och 2 hundar.  Sen övade vi inkallning genom att en för hunden främmande person ledde hunden bort från ägaren, när hunden fokuserade med blicken framåt räckte föraren upp handen och ägaren ropade in sin hund. Sen va det bara att hänga med, för de allra flesta kastade sig mot sin älskade husse eller matte o ville bums dit och leka o få en gobit.
Det som var synd va att Roffe hunnit bli så trött av all träning så han blev lite ofokuserad när det var så många andra hundar runtomkring, han kom på min inkallning men jag såg på honom att det var mycket som störde runt omkring. Så inkallningen ska vi köra stenhårt på.

Efter inkallningen gick vi igenom "sitt", och "sitt kvar". Roffe var nog den enda hunden som inte kunde ordet sitt. Men jag har ju medvetet undvikit att lära in just det ordet med tanke på att vi ställer ut honom. Ordet "sitt" lär de sig i alla fall vare sig men vill eller inte. Efter träningen sa en av hundägarna till mig att hon önskat hon gjort som jag, lärt in ordet "stå" före "sitt". För hennes hund sitter jättebra.... men det var oxå det enda han gjorde under en tid. Och så kan det ju vara. Hennes hund är för övrigt otroligt söt och jag glömmer hela tiden vad raser heter. En liten hund med svart o tan tecken, jag trodde det var en grythund men tydligen va det en vallhund. Hur söt som helst iaf!

Innan vi gick hem så gick vi igenom ordet "loss", hur vi skulle träna in det å lite sånt. Vi va alla trötta när vi åkte hem. Roffe sov hela vägen hem. Och resten av kvällen oxå!! Efter att han suttit i mitt knä i köket o gosat en stund. Men oj så tung han börjat bli.

Fick oxå veta att vi efter denna kurs fått förtur till klubbens aktiveringskurs som går av stapeln i höst!! hur kul som helst, vi kör på, bara bebisen hunnit ut eller så får h*n hålla sig inne i hotellet ett tag till haha!

Nu ska matte ställa sig i duschen innan hon beger sig in till stora staden!

Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Hejsan på er...

Hoppas att allt går bra med snyggingen Roffe..

Ska ni på utställningen 24/5 här i Sundsvall??

Vi ska ställa kalven Natus...

Ha det så bra, kom fram och hälsa nästa gång vi ses

så kan jag få krama om Roffe. Lycka till med valpkursen.

Mvh Anne-Lie

2008-05-16 @ 08:06:18
URL: http://www.jezzieochnatus.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0