RäzerRolf!

Min hund är RÄZER!

Det är antingen på eller av, ingenting mitt emellan. Noll till hundra på 2 röda! Jag har insett de senaste dagarna att jag fått en hund med otroligt mycket motor i. En hund som inte alls vill ligga å lata sig på dagarna, en hund som inte alls nöjer sig med en kiss promenad när matte är slö å trött. Roffe är INTE som vår älskade Azlan. Azlan kan både tagga upp och tagga ner. För Roffe är det uppåt läget som gäller hela tiden.

Eller är det denna tid som kallas "slyngel" åldern, för den har jag minsann läst om :-O

I alla fulla fall så övar vi flitigt på vår hemläxa, på tisdag har vi kurstillfälle nr 3. Längtar som ett barn om julafton!!!  Vi tränar kontakt, fyrklövern med bus/gos/jakt och kamp.

"Det är alltid bra att ha en 4-klöver i fickan"!!!

Åsså tränar vi "sitt", "sitt kvar", "stå" och nu har jag börjat med lite "ligg". Inkallningen kör jag oftast i lina. Lina har jag även när jag tränar jaktlek med 2 bollar. Då kastar jag iväg en boll några meter, men med linan kan man kasta eller rulla iväg dem rätt så långt, sen springer Roffe och hämtar bollen, skyndar tillbaka med den till mig, släpper ner den framför mig och snabbt så kastar jag iväg den andra bollen osv. Avslutar med en gobit som belöning.

Inkallningen går bra, men Roffe är ung och jag vet att det kommer perioder då man får kämpa mer och då allt känns hopplöst. Been there-done that liksom. Men hundar har ju oxå en utvecklingskurva, det gäller att som ägare o förare att följa med och vara medveten om att det kan vara så.

Men hinder och svårigheter är till för att övervinnas, eller hur! Just nu fokuserar vi på att bygga upp en relation jag och Roffe. :-)

Har oxå konstaterat att hundar eller kanske djur överhuvud taget, verkligen har en läkande förmåga på oss människor. När jag är med Roffe i skogen så glömmer jag för ett tag min ständiga värk, ständiga trötthet. Då är det bara vi och allt det roliga som finns där ute.

Idag gick vi upp i skogen innan vi skulle träna lite ute på tomten. Vi bor så till att alldeles vid tomtgränsen rinner en bäck, eller just nu forsar det vatten där. Där finns massor med roligt man kan hitta på. Roffe har balanserat på stockar, klättrat upp på stora höga stubbar, övat "stå" och sen fått en köttbulle!! Vi har övat "sitt" och "sitt kvar" samtidigt som jag skyndsamt lagt ut köttbullar i stubbar, inne i barken, på mossan, sen sagt "varsågod" och så har Roffe fått leta reda på dessa små läckerbitar.

Han är som en bulldozer i skogen. Och blir man törstig så kan man bara gå ut i bäcken och dricka det renaste vatten som smakar gott och friskt! som bästa medicinen!!!  Vi bor verkligen underbart!!! vi stortrivs! och hundarna älskar det.

Fördelen med att bo så här är närheten till naturen. Det blir så naturligt att man går rakt ut i skogen, hundarna bygger muskler samtidigt som matte och husse får en stunds avkopplande tid med tystheten.  Det är så lätt att promenader annars blir trista för hunden. Man bara går runt kvarteret och hunden får nosa medan matte eller husse går och tänker på annat. Är man däremot i skogen så blir det aldrig långtråkigt.

Visst längtar jag in till stan ibland, närheten till brukshundklubben. Att ha en hund som utan problem kan åka buss, gå på stan, som snabbt lär sig möta andra hundar osv. Men vi får helt enkelt avsätta lite extra tid för miljöträning. För det är ju oxå en viktig bit.



Azlan äter antibiotika och får kortisonkräm mot Hotspot. Denna gång satte det sig på hans högra sida av halsen. Ikväll då jag smörjde såg det sååå fint ut. Det hade läkt runt om så såret var inte större nu än knappt en femöring. Och han kliar inte längre där. Enda problemet är att få Roffe att inte stå där och slicka i sig salvan.

Husse bygger på hundgården så fort han får möjlighet. Allt förarbete är gjort, vi grävde ur, fyllde på med sand. La dit ett nät i botten, sen rödgrus på det. Chrilles pappa hämtade 2 lass med traktorn uppe på berget. Det är som grövre sand men med en del stora stenar i. Stenarna är inte hårda och kantiga utan runda och mjuka så en del får vara kvar.

På ena sidan hundgården har vi byggt ett soldäck! Jo det är sant!! Ha ha!! tänkte att de kan ligga där och glassa sig om de vill. I andra hörnet kommer ett stort hundhus att stå, med fönster och en dörr ut mot vår gård samt en hundlucka in mot själva hundgården. I huset är det redan indraget el och värme så de kan värma sig i vinter. Såklart så finns det en dörrsektion som leder direkt in till hundgården oxå, där vi släpper in och ut dom. Själva hundhuset är dock inte helt klart ännu, vi måste fixa och trixa en del med det. Måla o dona!!

Men nu ska ju våra hundar inte bo därute mer än nödvändigt. Ibland är det bara så skönt att få släppa ut dom. Som nu tex, då vi håller på att måla trappen i hallen. Hur lätt är det med 2 stora rottor varav den mindre varianten håller på att byta kostym. Det är hår överallt och innan man ens funderar på att ta fram penslarna så måste man städa i hallen så inte trappan blir inklädd i en heltäckningsmatta av "black and tan".

Jag tror det blir kanon när det blir klart. Väggsektionerna är dessutom fast skruvad dels i garageväggen men står även stadigt på stockar som Chrille lagt i en ram. Jättefint blir det!!
Lägger kanske ut en bild på det i morgon.

Nu måste jag knoppa in.
KramiZ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0