Got Ya!!!

Idag har det varit full rulle här hemma hos oss. Roffe sov rätt bra inatt, va bara ute några ggr med honom. Jag sover nere på soffan o Roffe ligger nedanför mig på golvet, på hans bädd. Och Azlan ligger antingen i soffan (och det är en annan historia) eller så nere på golvet bredvid Roffe.

Av ngn konstig anledning så när jag ska prata om Roffe så säger jag ibland Rolf..... mysko?? (*asg*)

Iaf, tillbaka till ämnet.
Jag tror på ngt sätt att Roffe ställer in sina nätter efter Azlan. Eftersom Azlan varvar ner när vi släcker ner så gör även Roffe det. Och jag tror att det är pga av Azlan som Roffe är så lugn nattetid. Sover Azlan - sover Rolf! NEJ!!! jag menar Roffe, ja ni ser ju!!!

Vid halv 7 i morse va det iaf dax att gå ut o lätta på trycket, Azlan som är lite morgontrött ville hellre ligga kvar på soffan. Så jag o Roffe gick ut o kissade.

Sen blev det räääserRoffe i vardagsrummet, matte var trött o ville helst vila en stund till så vad gör man med en galen valp som studsar omkring o bara vill leka när man själv vill sova. Jo, man tränar litegrann. Efter 3 st kontaktövningar så blev räääserRoffe trött o ville vila. Jag va inte se att krypa tillbaka under täcket i soffan o slumra nån timme till.

Annars har dagen gått jättebra. Vi har fortsatt på våra små övningar o lekt o busat o vilat om vartannat. Men jag måste erkänna, det är inte lätt att ha både en människovalp Och en rottisvalp hemma.

Titta vad jag hittade i hallen!!!

GOT YA!!!!

image3

Sen när började man lära barnen att bada i hundarnas vattenskålar???
Har jag missat ngt eller????

:-)

Dagens träning

Kontaktövningar - jag lägger fram en godis framför honom o när han tittar på mig så säger jag varsågod. Samma sak när han får mat. Jag ställer ner skålen och när han tittar på mig så säger jag varsågod o han får äta.
Första gångerna hoppade han runt omkring o försökte febrilt komma fram till godiset/matskålen, men jag tror han börjar fatta vad det är jag vill nu. Och det är så roligt att se hur fort han lär sig.
Inkallning - Här får Michelle vara med. Hon sätter sig en bit bort från mig o Roffe och lockar till sig honom. När han kommer fram får han godisen.
Vi har oxå övat några ggr på "stå". Detta med tanke på framtida utställning. :-)

Absolut inga avancerade övningar utan allt är mer på lek o skoj  o mysnivå.
När han verkligen förstår vad det är jag vill så får jag göra övningarna lite svårare. Jag har ju en del böcker oxå som jag läser  just nu. För att fräscha upp minnet lite o få lite tips o ideer.
Jag vill hellre lära in lite åt gången och göra det nogrannt än att introducera flera övningar och kanske slarva.
Jag är ju ingen expert utan jag lär mig för varje dag! Och i och med Azlan så har vi lärt oss en hel del om hunduppfostran. Men vi har såååå mycket kvar att lära o kommer nog aldrig att bli fullärda oavsett hur många hundar vi kommer att äga.
Det finns alltid nåt man kan göra bättre. Och det som fungerar på Azlan kanske inte alls fungerar på Roffe. Men som tur är har vi en toppen uppfödare som stöttar oss 100%.
Så tryggt att veta att vi alltid kan ringa o fråga om det är något.

Jenny - du är bäst!

tack


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0