Valpkurs träff nr 3

Gick superduper idag!! Fick mkt beröm av ledarna, det fick vi alla!! Otroligt duktiga hundar tyckte dom!! Vi är en rätt så mysig grupp, blandade människor, olika åldrar o olika hundar. Jätteskoj!

Ledarna är toppen!!
Den ena var under utbildning när vi gick valpkursen med Azlan.  De är jättebra båda två!!

Vi började som vanligt med promenaden och "möte med andra hundar" Alla hundar skötte sig exemplariskt!! Roffe trippade på och kikade nyfiket på de andra som vi mötte på ett led, men inga initiativ till att försöka gå fram till dom å hälsa.

Sen visade vi upp det vi tränat på hemma. "Sitt", "sitt kvar" och "loss". Inga problem där. Efter det gick vi in i stuga för lite teori.

Pratade om ledarskap, om vad det innebär att vara TRYGGHETSGIVARE, SAMARBETSLEDARE samt DEN SOM BESTÄMMER. Att tryggheten ska finnas som en grund, och att man är rätt så mycket samarbetsledare och att man har en lite mindre del som är dominant. Men att alla hundar är olika och i vissa fall kanske man måste vara lite mer dominant och mindre lekledare...

Vi pratade om vad som kunde hända om man hade för mycket av det ena eller det andra. Tex om man har för lite trygghet, för mycket dominas och för lite samarbete - att man då lätt får en osäker hund som inte vill eller vågar ta egna initiativ osv.

Även om mycket var och är självklart och logiskt så är det väldigt nyttigt och intressant att sitta och diskutera med andra. Alla har vi olika erfarenheter o våra hundar är väldigt olika.

Sen tog vi ut hundarna på planen och gick igenom "sagt ord gäller". Vi tränade lite på "Sitt" med störning. Eftersom vi har valpar så va det inte så avancerat.

Jag sa till Roffe "SITT" och sen lockade en av ledarna lite försiktigt nån meter framför Roffe. När han då reste sig för att gå fram o kolla in det roliga så skulle jag alltså lugnt och framförallt tyst ta tillbaka Roffe, hjälpa honom till "sitt" och sen säga "BRA".
Inte märkvärdigare än så. Tanken var att vi skulle lära oss hur man kan korrigera och vara konsekvent, alltså "sagt ord gäller".

Många hundar tycker nämligen att det kan vara rätt jobbigt att vi är helt tysta när vi korrigerar (på ett milt sätt). Och sen få en superbelöning när de tillslut sitter trots störning.

Efter det körde vi lite inkallning med en medhjälpare, för hunden okänd sådan. Så vi delade in oss i grupper.

Det hela gick ut på att jag busar lite med Roffe, han gillar sin kamptrasa (en handuk som jag knutit knut på). När det är som roligast så stoppar jag undan trasan och medhjälparen leder Roffe bort från mig.

När Roffe har blicken rakt framåt, alltså bort från mig så höjer medhjälpar handen till mig som ett tecken och jag ropar "Roffe Hiiit". Och Roffe vände o spang glatt till mig.

Vi stod rätt så nära varandra den här gången så det skulle bli en liten extra utmaning. Vi testade oxå med en störning, alltså att en av ledaran stod bredvid och lockade på hunden. Men Roffe var duktigt och kom till mig iaf. Men det är klart. Vad gör man inte för en köttbulle???

Lite otäckt tyckte han dock att det var när han var tvungen att springa förbi en massa andra hundar.. så då sneglade han lite på dom men kom ändå till mig. Och ... superbelöning förståss!!!

På hemvägen va det både en trött matte o en trött Rotta som åkte de 2.5 milen hem i bilen. Men det var gott med kvällsmaten väl hemma. Och sen sov de sött hela natten nere i hallen, trots att jag tyst försökte locka med mig dom upp... "kom då vovvar....." men inte då. De snarkade redan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0