Valpkurs - första träffen

Första träffen på valpkursen i kväll. Nyss hemkommen. Roffe är en trött herre som ligger här nedanför mina fötter och sover gott.

Allt gick super! Jätteroligt har vi haft, det är en väldans blandad grupp. Tror det var en Tollare eller nåt sånt... och sen en massa småhundar samt en eller om det var 2 st blandisar. Dom var ungefär lika stora som Roffe. Vet inte exakt hur många vi var, men ca 8 st kanske... 

Vi började inne i klubbstugan, körde den sedvanliga presentationen där vi berättade vem vi var, vad vi hade för hund och hur länge vi hållit på med hundar. Sen gick ledarna igenom reglerna på klubben och lite allmänt om träffar o tider å sånt. Vi fick våra böcker... (jag börjar ha en bunt av de där allmänlydnadsböckerna nu haha) och lite stenciler. Efter att de gått igenom dagens övningar teoretiskt så gick vi ut.

Först tog vi en liten skogspromenad med våra hundar, så de fick lukta av o kolla in varandra litegranna. Sen gick vi tillbaka till klubben och en av träningsplanerna där vi gick igenom det vi skulle träna på idag.  En av ledarna tog ut sin egen hund och visade rent praktiskt på henne.

Vi tränade först på fyrklövern, eller de olika belöningssätten.
Det gick jättebra, Roffe gillade alla delarna. Det där med att kampa har han tidigare inte riktigt fattat men jag har verkligen tränat på det hemma så nu kampar han betydligt bättre. Och bollarna gillar han. Kanske var det korven som var mest uppskattad ikväll haha!!

Sen samlades vi i "ringen" - vi satt allesammans i en ring tillsammmans med våra hundar. Ett sätt att lära dom att slappna av, och under tiden gick dom igenom nästa övning. Nämligen att lära in ordet "BRA". Sen tränade vi på det en stund innan vi åter samlades i ringen och pratade om kvällen o hemläxan till nästa tillfälle.

När de är så här små, så är det viktigt att man tar korta pauser under träningen eftersom valparna blir så fort trötta.... men jag tror att våra pauser mest var till för mig... för jag om nån blev väldigt fort trött. Sen får jag så mycket förvärkar o sammandragningar så fort jag anstränger mig =)

Roffe skötte sig iaf exemplariskt o vi ser verkligen fram emot nästa träff!

Roffe o Azlan har fått sin kvällsmat och Azlan har även fått sig en cykeltur med Husse. Matte har fikat kvällsfika o är redo för sängen.

Just nu önskar jag att jag hade en STOOOOR bred säng där både vi och hundarna rymdes... för det är ju så mysigt!!! men men, de får hålla till godo med sina biabäddar haha, annars finns en viss liten risk att lillegrabba blir platt som en pannkaka.

Natti natti!!


©Pia Norén                                     Roffe 5 mån

Kommentarer
Postat av: Vera

Kursen är kul - visst? Både för matte å hund! ;)

2008-05-12 @ 18:22:47
URL: http://ninjathegirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0