.kontaktövningar o bus.

Efter att ha vilat större delen av dagen så proppade jag fickorna fulla med korv o roliga belöningar. Tog med Roffe ut på åkern på ett träningspass.

Vi började med lite kontaktövningar. Sen lite fotposition som varvades med lite bus och kamplekar. Det där med kamp har inte Roffe riktigt fattat ännu. Med Azlan undvek vi medvetet att kampa men insåg på MH:t att vi tagit till i överkant. Han var inte nämnvärt intresserad av att kampa med testledaren... så den missen tänker jag inte göra.

Klämde oxå in en och annan inkallning och mellan varven så vilade vi o myste.
Det är inte lätt att vara Roffe och ha en matte som är gravid i v.21 och som väldigt fort blir trött. Och då måste man ju stanna upp ett tag och vila. Men han står ju så gärna en stund och njuter av att bli kliad både här och där.

Längst bort i slutet av åkern, vid kanten mot skogen, står en gammal lada. Roffe fick syn på ngt som i hans ögon verkade väldigt skumt, han morrade och buffade, så vi gick helt enkelt dit o kollade in i den där mystiska ladan. Men insåg ju när han stack in huvudet genom gluggen att det inte alls var något farligt därinne. Även om det var med lite darrande han gick fram. Så vi vände och började gå tillbaka.

Fortsatte lite med inkallningen och testade även lite "Sitt kvar" vilket gick rätt bra. Jag gick bara nån meter ifrån honom så han inte skulle få chansen att misslyckas. Vi slutade när det gick som allra bäst.

Gick tillbaka, torkade av tassarna o tog ut Azlan.

Gick tillbaka till samma åker, släppte honom lös och tänkte börja med en inkallning. Men Azlan hade annat i tankarna, han satte av med nosen i backen och började arbeta av hela området. Ropade "Aaaaaaaaaaaaaaazllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaan" men han brydde sig inte nämnvärt. Hmprf!!!!

Insåg att jag nog fick ändra mina träningsplaner och helt enkelt träna på våra kontaktövningar o att belöna med olika saker hela tiden. Så han inte skulle tröttna utan jag skulle istället försöka fånga hans intresse. Måste jag säga att vi inte har tränat särskilt mycket den senaste tiden... och det märks, för jag har mycket att jobba med. Så det jag jobbar med Roffe får jag nog jobba med Azlan oxå.

Så med Azlan började jag med lite fotposition, en inkallning och som sagt, KONTAKT!!! hallå!!! SEEEE MIIIIG!!!!
Och när jag så kastade iväg den gröna pipbollen som belöning så rusade han efter den såklart... men sen höll han sig på lagomt avstånd från mig så jag INTE skulle få tag i bollen...

Hmm...... det gick alltså inge vidare..... jag avbröt och lockade istället till mig honom, mutade med en bit korv och fick tillslut bollen. Så här kan han ju inte göra!!! så det slutade med att jag tränade honom i att kunna springa efter bollen och frivilligt lämna över den till mig istället!
Men vad gör man inte för lite korv! Iaf om man heter Azlan.
Jag måste börja om från början helt och hållet. Men det känns som en utmaning och jag behöver den lärdomen lika mycket som Azze så det gör ingenting. Ännu större glädje då jag ev lyckas komma dit jag vill med honom.

Vårt träningspass tillsammans blev mer som en liten lekstund. "om jag kastar iväg den här så hämtar du den till mig och jag ger dig korv".... typ.

image74

Så nu ligger det 2 voffar o slöar i hallen, matte sitter här vid datorn och väntar på mannen som ska göra pannkaka. Har ätit upp mina Marianne godisar o är grymt sugen på Fanta med is.... men men. Får hålla till godo med en banan och ett glas vatten. Inte alls lika smaskigt men vad gör väl det.

Måste fundera på hur jag ska lägga upp träningen av hundarna på bästa sätt. I vilken ände ska jag börja? Det är så lätt att man börjar med flera saker samtidigt i rena ivern men det är nog bättre att ta en sak i taget och verkligen få in det momentet innan man börjar på nästa.

Jag beundrar verkligen alla er som tävlar o meriterar era hundar, man inser vilket enormt arbete ni lagt ner och hur otroligt många arbetstimmar som ligger bakom framgångarna.

Kram!

Kommentarer
Postat av: Karin

Ja jag skulle också vilja orka träna något - men lat som jag är så får dom inget annat än vardagslydnad. Tror luddis skulle älska agility...

2008-05-04 @ 19:44:18
URL: http://sakerochting.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0